گام های تاثیرگذار چین در راستای بخش تولیدات هوشمند

چین در حال تغییر از حالت کارخانه جهانی به نیروگاه تولیدات هوشمند است و پیش بینی می شود ارزش بازار تولیدات هوشمند تا پایان سال 2020 از مرز 220 میلیارد یوان (32 میلیارد دلار) بگذرد.

طبق گزارش سالانه توسعه تولیدات هوشمند مرکز توسعه صنعت اطلاعات چین ،  چین بزرگ ترین بازار تولیدات هوشمند جهان است و رشد سالانه بخش انحلال سیستماتیک تولیدات هوشمند داخلی معادل 18/4 درصد می باشد و ارزش این بازار در سال 2016 از مرز 106 میلیارد یوان گذر کرد.

بنابر این گزارش که در مراسم افتتاحیه مجمع تولیدات هوشمند جهانی در نانجینگ استان جیانگسو منتشر شد چین به مدت 5 سال پیاپی بزرگ ترین بازار ربات های صنعتی جهان بوده است . چین در سال 2017 بیش از 130 هزار ربات صنعتی تولید کرد که 68/1 درصد افزایش داشت و یک سوم بازار جهانی را شکل می دهد.

به گفته شین گوبین نخست وزیر وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، اقتصاد چین در مسیر توسعه سریع به سمت توسعه کیفی است . ما به ارتقا توسعه سالم تولیدات هوشمند ، تقویت ساخت اینترنت صنعتی و پلتفرم های خدمات عمومی ، ایجاد قابلیت حفظ امنیت اطلاعات ، پرورش نخبگان در فناوری های تولیدات و برنامه های اطلاع رسانی ادامه خواهیم داد .

شین تصریح کرد که تلاش های کشور در سال های اخیر با معرفی سیاست های حمایتی در راستای تقویت سیستم اولیه تولیدات هوشمند توسط دولت مرکزی و محلی به بار نشسته است. چین در زمینه های اصلی به موفقیت های خوبی دست یافته است و استانداردهای اولیه و اولین ساختار سیستم اینترنت صنعتی را مطرح کرد.

چین تاکنون 208 کارگاه دیجیتال و کارخانه هوشمند و بیش از 100 پلتفرم تست استاندارد تولیدات هوشمند راه اندازی کرده است .

طبق این گزارش چین 4 خوشه تولید هوشمند در دلتای رودخانه یانگ تسه ، خلیج یوهای ، دلتای رودخانه مروارید و منطقه غربی توسعه داده است . در این بین منطقه رودخانه یانگ تسه اقتصاد منعطف تری دارد و در تولیدات هوشمند به سرعت رشد کرده است .

بر اساس گزارش تولیدات هوشمند چین 2018 منتشره از سوی دیلویت ، تولیدات هوشمند چین به مرحله رشد سریع وارد شده است و تولیدات هوشمند به بهبود سهم خود در سود شرکت های صنعتی داخلی پرداخته است .

در این گزارش 5 اولویت توسعه تولیدات هوشمند از جمله کارخانه دیجیتال ، بهبود تجهیزات و ارزش کاربر ، اینترنت صنعتی اشیاء ، اصلاح الگوهای تجاری و هوش مصنوعی تعیین شده است .

بر اساس این گزارش شرکت ها برای موفقیت می بایست قابلیت خود در زمینه اصلاح الگوهای تجاری ، مدیریت نوآوری  و توسعه ابری اصلاح الگوهای تجاری را ارتقا بخشند .

منبع : چاینادیلی