صد و بیست و ششمین دوره از نمایشگاه کانتون با موفقیت خاتمه یافت

صد و بیست و ششمین دوره از نمایشگاه کانتون در تاریخ 4 نوامبر 2019 با موفقیت در گوانگجو خاتمه یافت. شو بینگ ، معاون دبیرکل و سخنگوی نمایشگاه کانتون و معاون مدیرکل مرکز تجارت خارجی چین به اختصار به معرفی شرایط کلی این دوره پرداخت.

به گفته شو این دوره همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین برگزار شد و از اهمیت بسزایی برخوردار بود. ما ضمن بهبود کیفیت تجارت خارجی تحت راهنمایی های و تفکرات سوسیالیستی شی جین پینگ با ماهیت چینی در عصر جدید به تضمین ثبات پرداخته ایم و اقداماتی در راستای حمایت از معاملات غرفه داران ، گشایش بازار ، برندسازی به منظور پیشبرد توسعه کیفی تجارت خارجی ، افزایش ثبات و ایجاد انرژی مثبت در موقعیت پیچیده و بحرانی تجارت خارجی می باشد . با توجه و حمایت های دولت مرکزی و شورای دولتی و با سرپرستی وزارت بازرگانی استان گواندونگ و پشتیانی دپارتمان های بازرگانی محلی و تلاش های مستمر کارکنان ، ما تمامی امور مربوط به نمایشگاه را با موفقیت به انجام رساندیم .

به گفته وی تعداد خریداران این دوره مانند پیش بینی ها بود و کیفیت خریداران علیرغم کاهش رشد اقتصادی و موقیعت پیچیده و بحرانی تجارت خارجی بهبود یافته است .

حدود 186 هزار و 15 خریدار از 214 کشور (منطقه) در این دوره حضور یافتند که نسبت به دوره صد و بیست و چهار با 2 درصد کاهش همراه بود.

خریدارانی از 10 شریک برتر تجاری چین در سال 2018 حدود 62/61 درصد از مجموع خریداران بود. تعداد خریداران از کشورهای مجاور یک پهنه – یک راه با رشد 03/1 درصدی به 85 هزار و 445 نفر رسید و 93/45 درصد از مجموع خریداران را تشکیل دادند که این رقم نسبت به بازه مشابه سال گذشته 37/1 درصد افزایش داشت.

خریداران 20 کشور و منطقه برتر 56/60 درصد از مجموع را به خود اختصاص دادند. هنگ کنگ ، آمریکا ، هند ، تایلند ، کره جنوبی ، روسیه ، تایوان ، ژاپن ، مالزی و اندونزی جز 10 کشور و منطقه برتر به لحاظ حضور خریدار بودند.

نسبت حضور خریداران صنایع مختلف بدین شرح است : الکترونیک و تجهیزات برقی خانگی 71/40 درصد ، کالاهای مصرفی روزانه 93/31 درصد ، دکوراسیون منزل 34/28 درصد ، هدایا 23/27 درصد ، ماشین آلات 48/26 درصد .

به گفته شو حجم صادرات ثبات یافته است و گام هایی که در راستای توسعه کیفی تجارت خارجی برداشته شده است شدت یافته است . ارزش صادرات این دوره به 09/207 میلیارد یوان (یا 288/29 میلیارد دلار آمریکا) رسید که نسبت به صد و بیست و چهارمین دوره با 9/1 درصد کاهش همراه بود.

ارزش معاملات ماشین آلات و محصولات الکترونیک به 941/15 میلیارد دلار رسید و 43/54 درصد از معاملات را به خود اختصاص دادند . حجم معاملات محصولات صنعتی سبک به 22/7 میلیارد دلار رسید و 65/24 درصد از کل را تشکیل دادند. حجم معاملات پوشاک و منسوجات به 683/1 میلیارد دلار رسید که سهم آن از مجموع معاملات 75/5 درصد است .

حجم معاملات شرکت های خصوصی با رشد 28/0 درصدی به 164/22 میلیارد دلار رسید که 67/75 درصد از کل است .

حجم معاملات در حوزه برند به 246/9 میلیارد دلار رسید که 57/31 درصد از کل است .

حجم معاملات صورت گرفته با کشورهای یک پهنه – یک راه با رشد 81/14 درصدی به 056/11 میلیارد دلار رسید که 75/37 درصد از کل است .

حجم صادرات به کشورهای عضو بریکس با رشد 17/4 درصدی به 65/3 میلیارد دلار ، حجم صادرات به کشورهای عضو آسه آن با رشد 22/39 درصدی به 435/3 میلیارد دلار و حجم صادرات به آفریقا با رشد 72/10 درصدی به 813/2 میلیارد دلار رسیده است .